Kategorie

Velmi často nás kontaktujete a ptáte se, jak zapojit alternativní regulátor na místo drahého originální regulátoru. A prakticky vždy se dotaz zvrátí do elektrotechnické přednášky na několik hodin. Zapojení regulátoru není nic složitého, ale základní elektrotechnické znalosti je třeba mít. Pokusím se v následujícím článku objasnit, jak připojit regulátor a na co si musíte dát pozor, aby nedošlo ke zničení regulátoru ještě před jeho uvedením do provozu.

Zapojení regulátoru
Základní provedení regulátoru je tzv. 5PIN, viz obrázek. 3 žluté vodiče vedou z alternátoru (3-fázový generátor) do regulátoru, regulátor usměrní a stabilizuje toto napětí (někdy až 30V) na 14,2V stejnosměrných. Část výkonu se spotřebuje v palubní síti. Přebytečný výkon se vyzáří v podobě tepla přes žebrovanou část regulátoru.

Některé regulátory využívají zapojení 6PIN, které je prakticky totožné s 5PIN (pozor na obsazení barev), navíc má tento regulátor 6-tý pól, který slouží jako zpětná vazba. Má pomoci ještě lépe stabilizovat napětí na baterii. Není to nic jiného, než přímé propojení baterie a regulátoru, za účelem změny stabilizovaného napětí blížícího se 14,2V. Ale POZOR, některé elektroinstalace využívají 6-tý pól pro zcela jiný účel, např. pro signalizaci kontrolky dobíjení. Kontrolujte: Po zapnutí klíčku musí být na černém vodiči (konektor na ATV) napětí baterie. Když to neuděláte, po přímém připojení konektorů, byť pasují perfektně, se v lepším případě nestane nic, v horším dojde ke zničení regulátoru nebo jiných částí elektroinstalace. Zkontrolujte proto vždy obsazení a zapojení  pinů v konektoru na čtyřkolce. Pokud má čtyřkolka pouze 5 pólů (250W), pak lze využít 5PIN regulátor s přiloženým konektorem anebo 6PIN regulátor s tím, že spojíte červený a černý drát = +14,2V a zelený připojíte na kostru.

Jak zjistíte, jestli má alternátor méně než 250W?
Zpravidla pro 250ccm a 300ccm čtyřkolky typu Kmco MXU, nebo Jumbo 300, resp. převrtané třístovky na 400ccm (Access, Aeon) mají všechny alternátor kolem 200w. Tudíž 250W postačí.
Od ATV 4x4 400ccm a výše jsou zpravidla alternátory 300W. Ono se to nikde nepíše, ale je to tak, některé dávají i více. Dost záleží na konkrétním kousku, jak silné magnety má na setrvačníku. Jedno ATV 4x4 vám dlouhodobě bez problémů jezdí na 250W, a zcela stejná čtyřkolka vám 250W spálí za jedno odpoledne. Takže dávejte do 4x4 ATV zcela určitě 350W regulátor a více.

Na co si dát ještě pozor?
- Na barevné označení vodičů ve čtyřkolce. Setkáte se s kombinací např. černý=+14,2V, zelený=minus apod.
- Extra levné regulátory. A Made in China neznamená nic. Všechno se dnes dělá v Číně. Ale jsou regulátory za 700 CZK  prakticky od pohledu zcela totožné s těmi za 2500CZK. Jen po zapojení nedávají potřebných 13,8-14,5V a jejich životnost je velmi krátká.
- Spojte regulátor s baterií a kostrou co možná silnými a krátkými vodiči.
- Nepoužívejte konektory, kam se dostane bez větších problémů bláto a voda. Lepší je kvalitně letovat s použitím smrskávací bužírky.
- Obsazení a pořadí žlutých vodičů je jedno



QUAD CENTRUM v Podještědí s.r.o.
Je zakázáno kopírovat jakékoliv části tohoto webu (texty, obrázky). Tyto jsou chráněny autorským zákonem